مجتمع فناوری دانشگاه صنعتی شریف

cropped-sharif-logo-png-transparent-2
۱۴۰۳/۰۲/۰۷

دفتر خدمات فناوری سیستم های اندازه گیری هوشمند نفت و گاز شریف

اطلاعات واحد
مدیر دکتر وحید تقی خانی
تلفن 02166166235
آدرس تهران، خیابان آزادی، مجتمع خدمات فناوری، اتاق 215
ایمیل taghikhani@sharif.edu

معرفی:

دفتر خدمات فناوری سیستم های اندازه گیری هوشمند نفت و گاز شریف  به مدیریت دکتر وحید تقی خانی (عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی شیمی و نفت دانشگاه صنعتی شریف و استاد معین دانشکده مهندسی شیمی دانشگاه رایس در هیوستن با همکاری تعدادی از دانش آموختگان و فارغ التحصیلان دانشگاه صنعتی شریف و همچنین تعدادی از نخبگان دانشگاهی کشور با تخصص های مختلف در حوزه های مهندسی شیمی، مهندسی نفت و مهندسی برق شکل گرفته است. هدف اصلی در واحد خدمات فناوری طراحی و مهندسی نوآور شریف، انتقال و توسعه فناوری روز دنیا در جهت رفع نیاز های جامعه صنعتی مخاطب در کشور به ویژه در بخش مهندسی نفت، گاز و پتروشیمی می باشد. ماهیت این فناوری های طوری است که ارزش افزوده بسیار بالایی داشته و هزینه های بسیار بالایی را که در به صنایع فوق تحمیل می شود به شدت کاهش می دهد. توسعه سخت افزار و نرم افزار مورد نیاز صنایع کشور از جمله فعالیت های اصلی در این دفتر می باشد. شایان توجه است که اغلب پروژه هایی که توسط این واحد فناورانه در دستور کار قرار گرفته برای اولین بار در ایران انجام خواهد شد که در حال حاظر تنها معدودی از کشورهای پیشرفته دنیا قادر به انجام آن ها هستند.

معرفی حوزه‌های کاری و توانمندی‌ها:

توسعه فناوری و ساخت تجهیزات فناورانه و ارائه خدمات فنی و مشاوره ای، تحقیقاتی، مدلسازی و شبیه سازی و ارایه خدمات آزمایشگاهی پیشرفته در حوزه مهندسی تضمین جریان و بهینه سازی تولید نفت و گاز و انتقال آن محور اصلی فعالیت واحد خدمات فناوری، سیستم های اندازه گیری هوشمند نفت و گاز شریف می باشد. این واحد فناور به صورت مجموعه ای از متخصصان رشته های مهندسی شیمی، مهندسی نفت و مهندسی برق با به کار گیری تکنولوژی های روز دنیا، اقدام به طراحی، مهندسی و تولید سیستم های ابزار دقیق هوشمند، مطابق با نیاز های صنعت خواهد نمود. تضمین جریان در حوزه نفت و گاز به کلیه فعالیت هایی اطلاق میشود که جریان یافتن صحیح و بهینه سیالات مخزن را درون خط لوله از سرچاه تا محل تحویل به خریدار تضمین میکند. به عنوان مثال پدیده هایی همچون افت بیش از حد فشار، دوفازی و چند فازی شدن سیال، تشکیل امولوسیون، ایجاد رسوب آسفالتین، تشکیل وکس و تشکیل هیدرات های گازی میتوانند منجر به کاهش و حتی توقف جریان سیال درون خط لوله گردند. طراحی مناسب و بهینه خطوط لوله انتقال سیال با در نظر گرفتن کلیه محاسبات و شبیه سازی های مربوط به پدیده های فوق و همچنین پیش بینی راه حل مناسب در صورت بروز هر یک از این پدیده ها، در حوزه تضمین تولید قرار میگیرد

معرفی محصولات و پروژه‌ها:

  • پروژه ساخت دستگاه اندازه گیری و پایش مداوم آسفالتین در شرایط تولید نفت در چاههای نفتی به سفارش شرکت مهندسی و توسعه نفت و همچنین شرکت مناطق نفت خیز جنوب.
  • پروژه آپگریدینگ نفت سنگین با ویسکوزیته بالا به سفارش شرکت مهندسی و توسعه نفت
  • پروژه اجرای طرح فعالیت های فناورانه در خصوص ارتقاء/نگهداری خطوط لوله دریایی
  • پروژه ساخت دستگاه هوشمند در پایش مداوم و شناسایی رسوبات معدنی در خط لوله به سفارش شرکت نفت و گاز پارس