مجتمع فناوری دانشگاه صنعتی شریف

cropped-sharif-logo-png-transparent-2
۱۴۰۳/۰۲/۰۴

حضور وزیر اقتصاد در دانشگاه صنعتی شریف و بازدید از مجتمع خدمات فناوری دانشگاه


وزیر اقتصاد: دانشگاه شریف قابلیت ورود به عرصه اقتصاد هوشمند را دارد

رویداد تخصصی «تعامل با شرکای استراتژیک دانشگاه صنعتی شریف» با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی در دانشگاه برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی، صبح روز سه‌شنبه سوم دی‌ماه سال‌جاری به مناسبت هفته پژوهش، رویداد تخصصی با عنوان تعامل با شرکای استراتژیک دانشگاه صنعتی شریف، در سالن کهربای دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد. این نشست تخصصی با حضور دکتر فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصادی و دارایی، دکتر فتوحی رئیس دانشگاه، دکتر موحدی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه و برخی دیگر از مسئولین و مدیران برگزار گردید.

در ابتدای این نشست دکتر فتوحی در خصوص راهبردهای استراتژیک دانشگاه گفت: یکی از مهمترین راهبردهای استراتژیک که در برنامه راهبردی دانشگاه در نظر گرفته شده است سرآمدی در اثربخشی اجتماعی است. وی افزود: دانشگاه به منظور تحقق اهداف برنامه راهبردی و حرکت به سمت دانشگاه ارزش‌آفرین اقدام به تدوین سند جامع پژوهش، فناوری، کارآفرینی و ارتباط با صنعت کرده است و برای تکمیل زنجیره ارزش‌آفرینی دانشگاه برنامه‌های مختلفی ترسیم شده است.
رئیس دانشگاه در ادامه افزود: اگر ثروت‌آفرینی از علم و فناوری را حاصل دو عامل فشار عرضه فناوری و کشش بازار بدانیم، بخش عرضه فناوری در کشورمان تا حد زیادی رشد کرده است، اما عامل کشش بازار برای جذب فناوری‌های جدید و بکارگیری آن در افزایش ثروت ناشی از تولید برتر، از رشد کمتری برخوردار بوده است.
دکتر فتوحی نتیجه اعتماد صنعت به دانشگاه‌ها را مطلوب خواند و افزود: تجربه نشان داده است آنجا که صنعت کشور با تدبیر یا به اجبار به دانشگاه‌ها روی آورده و اعتماد کرده است، دانشگاه‌ها توانسته‌اند نقش کلیدی در توسعه صنعت داشته باشند و ارزش‌افزوده بالایی ایجاد کنند.
وی در ادامه تصریح کرد: برای توسعه اثر‌گذاری دانشگاه در پیشرفت جامعه و صنعت باید بستر همکاری مبتنی بر نیاز متقابل صنعت و دانشگاه ایجاد شود.
رئیس دانشگاه به رشد و توسعه چشمگیر فناوری‌های مبتنی بر هوشمندسازی در دنیا اشاره کرد و گفت: از مهمترین مباحث روز دنیا در زمینه فناوری، توسعه و تحول دیجیتال است که در مدت کوتاهی مورد توجه اکثر نهادهای علمی دنیا قرار گرفته و به رتبه‌های نخست تحقیقاتی صعود کرده است.
رئیس دانشگاه بر همین اساس پیشنهاد ایجاد مرکزی با همکاری جمعی از اعضای هیئت علمی، صاحب نظران و پژوهشگران دانشگاه‌ها و مراکز معتبر علمی و پژوهشی کشور در کنار خبرگان فعال در صنایع با هدف تحقیق و پژوهش سازمان یافته در زمینه‌های اقتصاد هوشمند و تحول دیجیتال در کشور را مطرح کرد.
دکتر فتوحی خدمات قابل ارائه توسط این مرکز را در چند مورد کلی طبقه بندی کرد.
مشاوره تخصصی و راهبری پروژه‌های تحول دیجیتال، آموزش و تربیت متخصصین در حوزه‌های تحول دیجیتال، راهبری اقتصادی دیجیتال و آموزش حوزه‌های فناوری، مطالعه، توسعه و کمک در تدوین استانداردها و مقررات مربوط به حوزه‌های فناوری، تحلیل اطلاعات و تدوین راهبرد و برگزاری سمینارها، همایش‌ها و بازدید از شرکت‌ها و مراکز پیشرو داخلی و خارجی در این زمینه از جمله خدمات قابل ارائه در این مرکز است.
رئیس دانشگاه در پایان گفت: این مرکز تلاش خواهد کرد تا با ایجاد تعاملی سازنده، پویا و اثربخش میان بازیگران و ذی‌نفعان اکوسیستم‌های مبتنی بر تحول دیجیتال در صنایع کشور از یک‌سو و بدنه تصمیم‌گیرنده در ساختار اجرایی کشور از سویی دیگر و همچنین به عنوان بازوی علمی، تحقیقاتی، پژوهشی و اجرایی و پل ارتباطی جهت ایجاد تفاهم و تعامل میان بنگاه‌های مرتبط، دولت و چرخه اقتصاد و فناوری در کشور باشد.

 

 

در ادامه دکتر دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی، دانشگاه صنعتی شریف را جزو معدود دانشگاه‌هایی دانست که سیر دستیابی به دانش‌های مطلوب را طی می‌کند.
وی افزود: اگرچه سرعت دانشگاه صنعتی شریف در این مسیر معمولی است اما گام‌هایش تعیین کننده و قابل قبول است.
ایشان در ادامه افزود: دانشگاه شریف در مسیری حرکت می‌کند که از دانشگاه‌های نسل سومی انتظار می‌رود، این دانشگاه در آستانه ورود به جمع دانشگاه‌های مبتنی بر کارآفرینی و تولید ثروت است.
وزیر اقتصاد و دارایی گفت: جامعه‌ای که مملو از ذخایر طبیعی و انسانی است شایسته چنین وضعیتی نیست. ما باید داشته‌هایمان را در مسیری قرار دهیم که بتوانیم از طریق راه‌های میانبر بهره‌وری را به نرخ قابل قبول برسانیم.
وی در ادامه افزود: ما نیازمند اقتصادی دانش‌بنیان، مبتنی برفناوری‌های پیشرفته در حال تکامل به طور مستمر هستیم.
دکتر دژپسند دانشگاه صنعتی شریف را فضایی مناسب برای توسعه و تکامل اقتصاد هوشمند دانست و تصریح کرد: دانشگاه شریف این قابلیت را دارد، از نظر علمی و هم از نظر ممارستی که تاکنون در حوزه فناوری و ارتباط با صنعت داشته است، و همچنین تعداد بنگاه‌هایی که شریف با آن‌ها همکاری کرده است، نشان می‌دهد که این دانشگاه بهترین مکان برای ترسیم منحصر به فرد راه برون‌رفت از شرایط موجود است.
وزیر اقتصادی و دارایی در پایان گفت: ما درعرصه کاری خود درگیر فعالیت‌های اجرایی هستیم، وی در ادامه افزود: وظیفه خود می‌دانیم اگر دانشگاه شریف در این زمینه نیازمند به خدماتی بود در حد توان در اختیارش قرار داده تا بتوانیم به جامعه‌ای بهره‌مند از اقتصاد هوشمند دست یابیم و بسته‌ای از مشکلات بنیادین اقتصادی را حل کنیم.
در ادامه پس از بازدید وزیر اقتصادی و دارایی از مجتمع خدمات فناوری دانشگاه و مرکز خدمات فناوری راه کارهای اطلاعاتی هوشمند شریف، پنل‌های تخصصی با عناوین، اقتصاد هوشمند و تحول دیجیتال در سالنC مجتمع خدمات فناوری شریف، بررسی مشکلات ساخت و تولید داخل و ارائه راهکارها در اتاق شورا دانشکده مهندسی برق و فرصت‌ها و چالش‌های صنعت نفت در شرایط تحریم در سالن کنفرانس معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد