مجتمع فناوری دانشگاه صنعتی شریف

cropped-sharif-logo-png-transparent-2
۱۴۰۲/۱۲/۲۹

ساخت دستگاهی به منظور پایش سلامت احشام و هوشمندسازی دامداری‌ها


پژوهشگران دانشگاه صنعتی شریف موفق به ساخت دستگاهی شده‌اند که با نظارت هوشمندانه سبب افزایش کیفیت حفاظت از دام می‌شود.

ورود تکنولوژی IOT به صنعت دامپروری تحول شگرفی در نظارت بر دامداری‌ها محسوب می‌شود و استفاده از این تکنولوژی می‌تواند حیوانات را از بسیاریو آسیب‌ها حفظ کند. دانشگاه صنعتی شریف، به عنوان یکی از دانشگاه‌های پیشرو و شاخص، همواره موجب توسعه و اعتلای کشور بوده و پژوهشگران این دانشگاه با تحقیقات خود گام‌های مهمی در راستای اهداف ملی برداشته‌اند. ارتباطات سبز شریف یکی از تیم‌های استارتاپی مستقر در مجتمع خدمات فناوری دانشگاه صنعتی شریف، فعال در زمینه IOT است که در هوشمند سازی دامداری‌ها، فعالیت می‌کند. آسیه مروی و مسعود اعرابی در گفتگو با خبرنگار روابط عمومی در خصوص فعالیت‌هایشان در استارتاپ ارتباطات سبز شریف سخن می‌گویند، که در ادامه می‌خوانیم.

آسیه مروی، کارشناس برق و الکترونیک و مسعود اعرابی، دانشجوی دکترای مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف، با چندین سال سابقه کار فنی در بخشهای High-Tec، استارتاپ ارتباطات سبز شریف را راه‌اندازی کرده‌اند. گروه ارتباطات سبز شریف در مجتمع خدمات فناوری شریف مستقر بوده و زیر نظر شتابدهنده شریف فعالیت می‌کند. استارتاپ ارتباطات سبز شریف فعال در زمینه اینترنت اشیا است و به صورت خاص، بر روی پایش سلامت احشام و هوشمندسازی دامداری‌ها کار می‌کند.
مسعود اعرابی در خصوص ایده تاسیس این استارتاپ می‌گوید: هنگامی که سرمایه‌ی شما یک موجود زنده در حال حرکت است، نظارت بر همه چیز، از سلامت تا محل نگهداری آن می‌تواند برای موفقیت پایدار کسب و کار شما حیاتی باشد. از این جهت توسعه راهکارهای مدیریت دامداری، فعال شده با IOT مورد توجه شرکت‌های زیادی قرار گرفته‌ است. به طور سنتی، نظارت بر دامداری‌ها توسط نیروی انسانی صورت می‌گرفته و پس از بررسی رفتار و عملکرد دام، تشخیص انجام می‌شده ‌است. از زمان افزایش تعداد دام‌ها و صنعتی شدن دامداری‌ها نظارت، با مشکل مواجه شده ‌است و تشخیص مشکلات دام با تاخیر و خطا انجام می‌شود، بنابراین ریسک حذف دام و هزینه درمان، بالارفته است. به طور کلی تمام حرکات حیوان، معنای خاصی دارد و بایستی بررسی شود.
وی در ادامه گفت: به عنوان مثال نرخ زاد و ولد دام بسیار مهم است و در بازه زمانی مشخص باید تلقیح انجام گیرد، درگذشته تشخیص زمان مناسب، توسط نیروی انسانی انجام می‌شده که خطای انسانی در آن دخیل بوده و بازدهی مطلوبی نداشته است.
در هوشمندسازی دامداری‌ها، سنسورهای پوشیدنی، به منظور نظارت برعلائم حیاتی دام مانند: ضربان قلب، فشار خون، میزان تنفس، درجه حرارت و حتی هضم غذا، روی دام قرار می‌دهند. ارتباط بین سنسورها به وسیله تکنولوژی IOT انجام می‌گیرد. اطلاعات دریافت شده به صورت مداوم پایش می‌شود و نتیجه‌ی آن در قالب یک نمودار در اختیار دامدار قرار می‌گیرد. در نتیجه، دامدار می‌تواند به صورت شبانه روزی از وضعیت سلامتی یا بیماری‌ دام آگاهی یابد.
نمونه این سیستم در کشورهایی که در صنعت دامداری پیشرو هستند مانند؛ آمریکا، کانادا و برخی از کشورهای اسکاندیناوی استفاده می‌شود. در حال حاضر ما در مرحله تست محصول خود هستیم و پس از آن وارد بحث تجاری سازی می‌شویم.
آسیه مروی در خصوص ورود به بازار و توسعه محصول می‌گوید: در واقع محصول طراحی شده توسط تیم ارتباطات سبز شریف، یک محصول تکنولوژیک و High Tec است. دستیابی به دانش فنی این محصول بسیار ارزشمند بوده و همین دانش فنی محصول است که باعث ایجاد ارزش می‌شود.
در حال حاضر پس از بررسی بازار، به صورت دقیق می‌دانیم که در چه مسیری قرار گرفته ایم. بازاریابی اولیه و فازبندی تجاری‌سازی محصول انجام شده ‌است. از همین جهت سرمایه اولیه مورد نیاز برای تولید پس از یکسال با فروش پیش بینی شده، تامین خواهد شد.
موسس استارتاپ ارتباطات سبز شریف در ادامه در خصوص قابلیت‌های این محصول می‌گوید: با استفاده از تکنولوژی و نرم افزارهای ساخته شده می‌توان میزان شیردهی و نرخ زادو ولد را افزایش داد و مواردی از قبیل کاهش هزینه‌ها، کاهش ریسک سرمایه‌گذاری ،افزایش طول عمرمفید دام، و درنهایت افزایش بهره‌وری صنعت دامپروری، مزیت‌های دیگری است که محصول ما ایجاد می‌کند.
وی در توضیح نحوه ارائه محصول افزود: تمام امکانات مذکور در قالب اپلیکیشن به مشتری عرضه می‌شود. از طریق اپلیکیشن نصب شده بر روی موبایل، هشدارها و زمان‌های حائز اهمیت به کاربر یادآوری می‌شود و در صورت بروز مشکل یا نیاز به خدمات جانبی با مشتری درارتباط خواهیم بود.

 

آسیه مروی مشکلات استارتاپ‌ها و دلایل کند شدن پیشرفتشان را جذب سرمایه گذار و نداشتن تجربه کافی و همچنین محدود بودن منابع مالی برای تولید محصولات تکنولوژیک می‌داند و در ادامه می‌گوید: بیش از یکسال است که از حضور تیم ارتباطات سبز شریف درشتابدهنده شریف می‌گذرد، و علی رغم وجود تمام مشکلات و چالش‌ها، شاهد حمایت‌های خوبی ازسوی شتابدهنده بوده‌ایم.
امیدواریم با پیگیری‌های انجام شده و حمایت‌های صورت گرفته بتوانیم در زمان مطلوب، محصول خود را تولید و به بازار عرضه کنیم.