مجتمع فناوری دانشگاه صنعتی شریف

cropped-sharif-logo-png-transparent-2
۱۴۰۳/۰۲/۰۷

کـــــودک شـــــــاد امـــروز، انسان موفق و خوشبخت فرداست


معرفی تیم هویو (HOOYO)، استارتاپ مستقر در شتابدهنده‌ دانشگاه صنعتی شریف
در جهان معاصر «بازی»، بهترین شکل فعالیت طبیعی برای هر کودک است. در واقع بازی کردن، در زندگی کودک از اهمیت زیادی برخوردار است. در جریان بازی، نیروهای روحی و جسمی کودک؛ یعنی دقت، حافظه، تخیل، نظم و ترتیب، چالاکی و مهارت و … رشد می‌یابند و علاوه بر این‌ها بازی برای کودک محرک و انگیزه‌ای می‌شود در جهت کسب تجارب اجتماعی. بازی وسیله طبیعی کودک برای بیان «خود» است.
شخصیت واقعی کودکان ضمن بازی کردن شکل می‌گیرد و دگرگونی‌های قابل توجهی در روحیات آن‌ها روی می‌دهد، که همه این‌ها گذر به مرحله عالیتر رشد و پیشرفت را برای کودک تدارک می‌بیند و از اینجاست که امکانات تربیتی بازی آشکار و مسلم می‌گردد.
بازی کردن به کودکان، کشف دنیا، قوانین طبیعت، تفکر در پیرامون زندگی را می‌آموزد آن‌ها توانایی‌های خود را در بازی‌ها می‌سنجند که هیچ علمی آن را به کودکان نخواهد آموخت.
دانشگاه صنعتی شریف، به عنوان یکی از دانشگاه‌های پیشرو و شاخص، همواره موجب توسعه و اعتلای کشور بوده و پژوهشگران این دانشگاه با تحقیقات خود گام‌های مهمی در راستای اهداف ملی برداشته‌اند. هویو یکی از تیم‌های استارتاپی دانشگاه صنعتی شریف، فعال در زمینه صنعت اسباب بازی است که پس از فعالیت‌های مرتبط در زمینه تولید اسباب بازی، از بهمن سال 1397 با همکاری گروهی از دانشجویان و دانش آموختگان دانشگاه‌های صنعتی شریف و تهران، فعالیت خود را آغاز و از 17 فروردین 1398 در مجتمع خدمات فناوری شریف مستقر و زیر نظر شتابدهنده‌ی دانشگاه صنعتی شریف(ستاک) فعالیت خود را ادامه
داده است.

در همین خصوص خبرنگار روابط عمومی در گفتگو با موسسین استارتاپ هویو، به معرفی این استارتاپ مستقر در مجتمع خدمات فناوری دانشگاه صنعتی شریف پرداخته که در ادامه می‌خوانیم.
صادق معصومی و میعاد زمانی، دانش آموختگان دانشگاه صنعتی شریف، با هدف کمک به مادران و فراهم کردن فضایی امن و شاد برای کودکان، با توجه به سابقه فعالیت در تولید اسباب بازی استارتاپ هویو را راه‌اندازی کرده‌اند.
بازی، نقش مهی در تکامل هویت کودک دارد.
صادق معصومی هویو را به معنای مادر و مرجع تخصصی بازی و سرگرمی معرفی می‌کند و می‌گوید: ما در حوزه اسباب بازی متمرکز هستیم و سه بخش هویواستور، هویومگ و هویو مدیا قسمت‌های اصلی استارتاپ هویو هستند.
هویو استور فروشگاه اینترنتی هویو است که به صورت تخصصی برروی فروش اسباب بازی کار می‌کند. رویکردهای مختلف این بخش عبارت است از: مشاوره برای فروش اسباب بازی، در این قسمت تست هوش در نظر گرفته شده است، که مادران می‌توانند با انجام این تست مناسبترین اسباب بازی را برای فرزند خود انتخاب کنند. واقعیت افزوده (Augmented Reality) یکی دیگر از رویکردهای بخش هویو استور است که با همکاری استارتاپ ورنو در حال انجام است. در این بخش با طراحی اپلیکیشن، برای هر اسباب بازی یک سناریو بازی در نظر گرفته شده است. بحث سوم مورد توجه در هویو استور، تولید محتوا است. برای هر اسباب بازی که در سایت قرار دارد با هدف شناخت کامل و آشنایی مادر با جنس، تاریخچه، نحوه بازی و مهارت‌هایی که پس از بازی در کودک تقویت می‌شود، حدود 700 تا 1000 کلمه محتوا، تولید می‌شود.
بخش بعدی استارتاپ هویو، هویو مدیا است. این بخش شامل محتوای صوتی و تصویری است.
محتوای تصویری شامل مجموعه‌ای از آزمایش‌های علمی و کاردستی‌های جذاب است که با هدف پرورش کنجکاوی و قدرت تخیل کودکان شکل گرفته است. پدر و مادر می‌توانند در کنار فرزندانشان آزمایشات را انجام دهند و علاوه بر تفریح، مطالب علمی هم آموزش ببینند.
قسمت صوتی، مجموعه‌ای از داستان‌های آموزنده است که موضوعات مختلفی مانند ترس، خجالت، بخشش، حسادت و… را شامل می‌شود. کودکان پس از گوش دادن به داستان‌ها می‌توانند نقاط قوت و ضعف خود را بشناسند و با کمک پدر و مادر آن‌ها را مدیریت کنند.
بخش سوم هویو، با نام هویو مگ، مجموعه‌ای از مقالات تربیتی با موضوعات مختلف برای مادران است. تا کنون حدود30هزار کلمه، مقاله در این بخش تولید و منتشر شده‌است.


صادق معصومی در خصوص فعالیت تیم پانزده نفره هویو می‌گوید: در حال حاضر تمامی امور موجود در هویو اعم از تولید محتوا، کارهای اجرایی و … توسط اعضای تیم انجام می‌شود. هویو اولین استارتاپی است که در زمینه فروش اسباب بازی فعالیت می‌کند و همزمان تولید محتوا و استفاده از هوش مصنوعی و واقعیت افزوده را به جهت اثرگزاری بیشتر و بهتر در دستور کار خود قرار داده است.
وی در ادامه می‌گوید: از میان تولیدات ملی، اولین فاکتور برای انتخاب محصول و ارائه آن در هویو را کیفیت و سپس پیشینه و محتوای محصول در نظر گرفته‌ایم.
موسس هویو معتقد است محصول باید علاوه بر بازی و سرگرمی، مهارتی از کودک را نیز افزایش دهد.

هدف اصلی هویو از انتخاب صنعت اسباب بازی، فراهم کردن فضایی است که کودکان بتوانند در قالب بازی، آموزش ببینند و در همین راستا مهارت‌های نرمشان نیز افزایش پیدا کند.
وی از اقدام جدید استارتاپ خبر داد و افزود: به تازگی در باغ کتاب تهران، پایگاهی با کمک باغ علم و نوجوان احداث شده است. درفضای مذکور، علاوه بر حضور مشاوران، والدین می‌توانند به همراه کودکانشان با اسباب بازی‌های موجود بازی کرده و پس از آن، محصول مناسب کودک خود را انتخاب و خریداری کنند.
صادق معصومی در ادامه صحبت‌هایش می‌گوید: قبل از ورود به قسمت فروش، تلاش کردیم با بررسی نیازهای کودکان و شنیدن انتظارات مادران از برندهای اسباب بازی، اعتماد خانواده‌ها را جلب کنیم و تحقیقات خود را در بخش بازار به صورت مفصل انجام دهیم.
وی افزود: ما به معنای واقعی در کشورمان صنعت اسباب بازی نداریم یا شاید در ابتدای راه آن هستیم. این صنعت، در بخش تولیدات ملی به تازگی شروع به رشد کرده است. سرانه مصرف اسباب بازی در ایران یک سوم متوسط استاندارد جهانی است. در نتیجه‌ی این سرانه پایین، کودکانی تربیت می‌شوند که مهارت‌های نرم و ارتباطات خیلی ضعیفی دارند و در ادامه آن، شاهد آسیب‌هایی هستیم که گریبان جامعه را خواهد گرفت.
موسس استارتاپ هویو در پایان گفت: علی رغم وجود چالش‌ها و موانع بسیار، شتابدهنده شریف حمایت‌های فوق‌العاده‌ای از هویوکرده است. یکی از بزرگترین مزایا برای ما این است که، زیر مجموعه شتابدهنده شریف هستیم. همچنین مهمترین بخش بهره‌گیری ما از شتابدهنده، در بخش مشاوره‌ها بوده است.
برای اطلاع از فعالیت‌های استارتاپ هویو واقع در مجتمع خدمات فناوری دانشگاه صنعتی شریف، واحد 214 به سایت www.HOOYO.ir مراجعه کنید.