مجتمع فناوری دانشگاه صنعتی شریف

cropped-sharif-logo-png-transparent-2
۱۴۰۳/۰۲/۰۷

انگيزش موفقيت آميز چاه‌های نفتی کشور با تلاش پژوهشگران دانشگاه شریف


جمعی از پژوهشگران دانشگاه صنعتی شریف موفق به “انگيزش چاه‌های نفتی کشور با استفاده از پکرهای متورم شونده قابل بازيافت توليد شده در مركز توسعه محصول شريف” شدند.

دانشگاه صنعتي شريف بيش از يک دهه قبل ضرورت حرکت به سمت نسل سوم و چهارم دانشگاه ها را احساس نمود. در اين راستا جهت استفاده از دانش براي حل مسايل اساسي کشور و ثروت آفريني از طريق نوآوری، زنجيره دانش تا ارزش را طرح ريزي نمود. يکي از حلقه‌های مهم اين زنجيره، ايجاد مجتمع خدمات فناوری به عنوان محلي برای ارائه خدمات فناورانه به صنايع کشور مي‌باشد. درحال حاضر 15 هسته پژوهشی، 40 دفتر و 14 مرکز خدمات فناوري در اين مجتمع فعاليت مي‌نمايند.
يکي از مراکز فعال در اين مجتمع، مرکز خدمات فناوری توسعه محصول صنعتی شريف مي‌باشد که پس از انجام چندين پروژه صنعتي و ملی، توسط دکتر جمال ارغوانی هادی از دانشکده مهندسي مکانيک و دکتر سيد عباس موسوی از دانشکده مهندسی شيمی و نفت در سال 1395 تاسيس گرديده است. رسالت اين مرکز، طراحی و توسعه محصولات صنعتي فناورانه با تکيه بر کار تيمی منسجم و همکاري‌های بين رشته‌ای مي‌باشد.

دکتر جمال ارغواني هادی عضو هیات علمی دانشگاه و مسئول پروژه پکرهاي متورم شونده قابل بازيافت طی گفتگویی در این باره گفت: يکي از نيازهاي مهم شناسايي شده در کشور در سال 1394 ابزارهاي مسدودکننده درون چاهي براي تعميرات چاه‌هاي نفت بود که با اعمال تحريم‌ها عليه کشور و خروج شرکت‌هاي مطرح نفتي خارجي از ايران شدت يافته بود.
وی افزود: مرکز توسعه محصول پس از مطالعات امکان سنجي منسجم و شناسايي رده‌هاي مختلف تکنولوژي به کار رفته دراين ابزارها، طراحي و ساخت ابزارهاي پيشرفته فوق را امکان پذير تشخيص داد و طي قراردادي با شرکت ملي مناطق نفت‌خيز جنوب در آبان 1395 به طور جدي طراحي مستقيم و ساخت انواع پروتوتايپهاي موردنياز را آغاز نمود.
دکتر ارغوانی گفت: با توجه به عدم امکان تامين نمونه خارجي، مهندسي معکوس امکان پذير نبود و روش طراحي مستقيم در پيش گرفته شد. حجم عمده‌اي از فعاليت‌هاي طراحي از جمله طراحي اجزا و مکانيزم‌هاي مختلف ابزار، ماشين آلات خاص توليد، انواع جيگ، فيکسچر و قالب‌هاي خاص، کليه تجهيزات تست مورد نياز و طراحي الاستومرهاي پيشرفته مهندسي تا پايان سال 1395 انجام گرفت.
مدیر مرکز توسعه محصول شریف افزود: با شروع سال 1396 ساخت تجهيزات و پروتوتايپهاي اوليه محصول انجام گرديد و اولين تست ابزار در اندازه 5 اينچ در اوايل تابستان 1396 با موفقيت انجام گرفت و تا پايان سال 96 تستهاي ابزار در اندازه 7 اينچ نيز به نتيجه رسيد. با شروع سال 1397 نمونه‎‌هاي اصلي ابزار ساخته شد و مطابق استانداردهاي API و ISO مورد تست و ارزيابي و تاييد نهايي (مرداد 97) قرار گرفت. بدين ترتيب تمهيدات مورد نياز براي انجام تست‌هاي ميداني در چند حلقه چاه پيگيري گرديد و اولين تست ميداني در يک حلقه چاه واقع در ميدان نفتي اهواز با عمليات اسيدکاري انتخابي در عمق 2775 متري در لوله جداری 7 اينچ با موفقيت کامل و افزايش توليد قابل توجه انجام گرفت. تاکنون شش عمليات اسيدکاری انتخابی با درصد موفقيت 100% در ميادين نفتي اهواز، مارون، رگ سفيد گچساران و رگ سفيد آغاجاري با استفاده از پکر 125/2 اينچ در لوله آستری 7 اينچ انجام گرديده است.
عضو هیات علمی دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی شریف افزود: با شروع سال 1398 و نامگذاری اين سال به نام “رونق توليد”، خط توليد پکرهاي متورم شونده قابل بازيافت اجرا گرديد و توليد انبوه اين ابزار در حال انجام مي باشد. با توجه به دستيابي به فناوري‌هاي کليدي اين محصول، طيف گسترده اي از محصولات با تکنولوژي مشابه از جمله پکرهاي متورم شونده قابل بازيافت در سايزهاي 125/2 ، 5/2 ، 75/2 و 3 اينچ، ابزار نصب هيدروليک، پلاگهاي متورم شونده قابل بازيافت و ابزارهاي جانبي، کيتهاي ريدرس و انواع خدمات تست ابزارهاي درون چاهي و ريدرس اين ابزارها در حال ارائه مي‌باشد. با توجه به بومي بودن دانش طراحي و ساخت، امکان ارائه محصول در اندازه‌هاي سفارشی و مطابق نياز مشتري وجود دارد. همچنين دستيابي به فرمولاسيون خاص الاستومر مورد استفاده در اين ابزار، ارائه انواع محصولات الاستومري صنعت نفت و گاز و پتروشيمی کشور را مقدور نموده است.
وی در پایان خاطر نشان کرد: مرکز توسعه محصول شريف آماده ارائه خدمت و محصول به کليه شرکت‌های داخلی و خارجی می باشد و متقاضیان می‌توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت مرکز توسعه محصول صنعتی شريف به آدرس spdc.sharif.ir مراجعه نمایند.