مجتمع فناوری دانشگاه صنعتی شریف

cropped-sharif-logo-png-transparent-2
۱۴۰۳/۰۲/۰۷

میلیاردها تومان صرفه جویی ارزی با بومی سازی تجهیزات پیشرفته خارجی


دکتر حسین مختاری مدیر مرکز خدمات فناوری توسعه خودکفایی صنعتی شریف، عضو هیئت علمی دانشکده ی مهندسی برق و مدیر ارتباط با صنعت دانشگاه در گفتگو با خبرنگار روابط عمومی در خصوص فعالیت های این مرکز می گوید: مرکز خدمات فناوری توسعه خودکفایی صنعتی شریف در سال ۱۳۸۹ با همکاری تعدادی از نخبگان صنعت و دانشگاه آغاز به کار کرد و در حال حاضر ۱۵ نفر در دو حوزه مکانیکال و الکتریکال در این مرکز مشغول به فعالیت می باشند تا در راستای کمک به ارتقای توان داخلی در حوزه ساخت تجهیزات و قطعات خدمت رسانی کنند. همچنین در پروژه های مختلف از توانمندی های اساتید دانشکده های مختلف به خوبی استفاده می شود.
وی در ادامه افزود: عمده فعالیت های این مرکز پژوهشی تدوین اسناد فنی(TDP)، اسناد تحقیقاتی (TRD)، اسناد جایگزینی (RTD)، اسناد ساخت قطعات و تجهیزات مکانیکی، الکتریکی و الکترونیکی می باشد و در این راستا پس از تهیه اسناد فنی تجهیز مورد نظر و ارزیابی پیمانکاران توانمند در حوزه ساخت، اسناد فنی را در اختیار پیمانکار قرار داده و تا اتمام فرآیند ساخت قطعه، بر روند انجام کار نظارت داشته و درنهایت گواهی کیفیت ساخت قطعه توسط این مرکز صادر می گردد.
عضو هیئت علمی دانشکده ی مهندسی برق خاطر نشان کرد: فعالیت های مرکز توسعه خودکفایی بسیار گسترده بوده و در حوزه های مختلفتی چون تحقیق و توسعه فناوری، ایجاد دانش فنی به کمک مهندسی معکوس (reverse engineering)و مهندسی مجدد (re-engineering) در بخش های مختلفی از جمله؛ بخش حمل و نقل ریلی، بخش های نیروگاهی و ساخت توربین انجام می شود.
مدیر مرکز توسعه خودکفایی شریف در خصوص همکاری با شرکت بهره برداری راه آهن شهری تهران و حومه گفت: مرکز توسعه خودکفایی شریف از سال ۱۳۹۱ به صورت رسمی فعالیت خود را به عنوان مشاور ساخت داخل شرکت بهره برداری مترو تهران آغاز کرد و تا کنون در زمینه تامین قطعات یدکی (قطعات مکانیکی و الکتریکی) از جمله؛ سیستم های کنترل درب قطار(DCU)، چاپر باکس، مقاومت ترمزی، سیستم های ترمز و سیستم های ایمنی ارائه خدمت کرده است و تا پایان سال ۱۳۹۶ توانسته مبلغ حدود ۱۰۰میلیارد تومان در هزینه های شرکت بهره برداری راه آهن شهری تهران صرفه جویی کند.
دکتر مختاری گفت: یکی دیگر از پروژه های موفق مرکز خودکفایی، همکاری با شرکت مدیریت تولید برق یزد در رابطه با تغییر جنس پره توربین ها می باشد و دیگر پروژه موفق در حوزه نیروگاهی پروژه ساخت ۲۱۷ پره توربین برای شرکت مدیریت برق بعثت تهران می باشد. وی خاطر نشان کرد: این پروژه عظیم به دو بخش تقسیم شد و مرکز توسعه خودکفایی شریف با شرکت اروپایی یوروتوربین(Euriturbin B.V.) موظف به ساخت پره ها شدند و در ادامه فعالیت مرکز تا تغییر جنس و استفاده از جدیدترین مواد روز دنیا پیش رفت و به موفقیت رسید. شایان ذکر است شرکت یوروتوربین با استفاده از مواد قدیمی پروژه را به انجام رسانده بود و در خصوص نصب پره ها نیازمند تایید از سوی مرکز خدمات فناوری توسعه خودکفایی صنعتی شریف بود.
وی افزود: در مهندسی معکوس دستیابی به دانش فنی بسیار ارزشمند می باشد و حتی اگر در نهایت منجر به ساخت محصول نشود در قسمت چانه زنی های تجاری بسیار کارا می باشد و زمانی که شرکت های خارجی از دستیابی متخصصین داخلی به دانش فنی محصول آگاه شوند دیگر از پیشنهاد قیمت های گزاف می پرهیزند و تلاش می کنند تا با ارائه محصول با کیفیت و قیمت مناسب رضایت مشتری را جلب کنند.
مدیر دفتر توسعه خودکفایی شریف در رابطه با طرح توسعه و گسترش فعالیت های مرکز اذعان داشت: همکاری با شرکت های بهره برداری راه آهن شهری در شهرستان ها و همچنین عقد قرارداد با شرکت ره نورد در خصوص داخلی سازی واگن ها برای تهران و شهرستان ها بسیار حائز اهمیت می باشد. در این پروژه ی عظیم همکاری با شرکت ره نورد ساخت ۲۰۰۰ واگن برای تهران و شهرستان ها را در دست انجام خواهیم داشت که انجام این پروژه ها از لحاظ صرفه جویی ارزی بسیار ارزشمند می باشد .
دکتر مختاری در پایان گفت: امید داریم در سال حمایت از کالای داخلی شاهد حمایت هرچه بیشتر از سوی دولت و صنایع باشیم و بتوانیم در حوزه داخلی سازی و خودکفایی بیشتر از قبل ارائه خدمت کنیم.
علاقه مندان می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص فعالیت های این مرکز به سایت sidc.sharif.ir مراجعه کنند.